PAM p.m. 3
Derde p.m. sessie van de PAM informele ontmoetingen met peers uit de community van audiovisuele kunsten, geluids- en mediakunst
PAM (Platform voor Audiovisuele en Mediakunst) deelt kennis over de ontwikkeling, productie, distributie, presentatie en reflectie van audiovisuele en mediakunsten. Hiervoor startten we met de PAM p.m. bijeenkomsten waar deze uitwisseling kan plaatsvinden in een informele setting.
Pieter-Paul Mortier (Courtisane, KASK) en Marie Logie (Auguste Orts) verzamelden voor deze PAM p.m. 3 een mooie groep conversatiepartners met ervaring als curator, kunstenaar, producent en filmmaker: Sofia Dati, Fairuz Ghammam, Jelena Juresa, Marie Logie, Pieter-Paul Mortier en Rosa Spaliviero.
Sofia Dati werkt als programmator beeldende en audiovisuele kunsten in Beursschouwburg, Brussel. Sinds 2019 maakt ze deel uit van het curatorenteam in WIELS, Brussel, waar ze curator-assistent was voor de groepstentoonstelling Risquons-Tout. Sofia studeerde Literatuurwetenschappen aan La Sorbonne Nouvelle Paris 3, Culturele Studies aan de KU Leuven en Curatorial Studies aan de Academie voor Schone Kunsten in Rome, en schreef onder andere voor de tijdschriften Po&Sie, Arshake en Conceptual Fine Arts.
Fairuz Ghammam leeft volledig in de Europese droom als visueel enthousiasteling in film en print. Ze vraagt zich af hoe ze de wereld kan veranderen en hoopt zo snel mogelijk een antwoord te vinden. Gelukkig is ze opgegroeid met de wetenschap dat geduld de sleutel tot geluk is. Ze is afgestudeerd als experimenteel filmmaker en werkt als editor, cinematograaf en regisseur in cinema voorbij genres en formats. Ze houdt evenveel van uitgebalanceerde, stabiele high-def opnames als van lo-fi rotzooi en analoge visuele experimenten, zolang de poëzie maar doorschemert. Ze geeft les aan de afdelingen Film en Mediakunsten van LUCA, Brussel en KASK Hogeschool voor de Kunsten, Gent.
Jelena Juresa is beeldend kunstenaar, filmmaker en postdoctoraal onderzoeker aan de KASK Hogeschool voor de Kunsten in Gent. Ze heeft uitgebreid gewerkt rond culturele identiteit, gender, geheugenpolitiek en vergetelheid door middel van film, video-installatie, fotografie en tekst. Haar werk is internationaal tentoongesteld, waaronder haar solotentoonstellingen in Argos centrum voor audiovisuele kunsten, Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien, Graz en Museum of Contemporary Art, Belgrado. Haar laatste filmproject Aphasia, dat een rode draad van machtsposities, racisme, onrecht en geweld van het Belgische kolonialisme, Oostenrijks antisemitisme en de wreedheden in Bosnië tijdens de Joegoslavische oorlogen opspoort, werd geproduceerd door Argos centrum voor audiovisuele kunsten in Brussel.
Marie Logie is coördinator van Auguste Orts, platform voor productie en distributie van bewegend beeldwerk van kunstenaars. Ze werkte op de documentatieafdeling van Cinematek Brussel, de media-afdeling van het M HKA Antwerpen en de audiovisuele afdeling van het Vlaams Instituut voor de Kunsten. Ze is medeoprichter van het Courtisane festival en vertegenwoordigde FilmLab producenten in het overlegcomité van het Vlaams Audiovisueel Fonds.
Pieter-Paul Mortier is artistiek en financieel coördinator van Courtisane. Hij studeerde Audiovisuele kunsten aan Sint-Lukas Brussel en Media aan het Sandberg Instituut Amsterdam. Hij was een van de medeoprichters van het Courtisane festival. Van 2005 tot 2010 leidde hij een cursus Non-narrative Screenplay aan Sint-Lukas Brussel en sinds 2014 doceert hij Theorie van de Mediakunst en Dossier aan KASK / Hogeschool voor de Kunsten in Gent. Van 2005 tot 2013 en in 2019 was hij curator Kunst en Media bij STUK kunstencentrum voor negen edities van het Artefact festival, een reeks programma’s over geluid & geluidskunst Displaced Sounds (met K-RAA-K en QO-2), en verscheidene solotentoonstellingen.
Rosa Spaliviero, geboren in Dakar, woont en werkt voornamelijk tussen Brussel en Lubumbashi. Ze maakte kennis met de Afrikaanse bioscopen in Maputo als programma-assistent op het Dockanema Documentary Film Festival (2006-2010). Als stichtend lid van Picha vzw is ze sinds 2008 betrokken bij de Biënnale van Lubumbashi als productiemanager en filmcurator. De Biënnale is een trefpunt voor de jonge kunstscène van de Democratische Republiek Congo. In België was ze 7 jaar lang (2011-2018) producent voor Atelier Graphoui, een experimentele audiovisuele productiewerkplaats in Brussel die beginnende filmmakers ondersteunt. Tegenwoordig werkt ze voornamelijk als onafhankelijk filmproducent bij Twenty Nine Studio & Production, waarbij ze zich vooral richt op creatieve documentaires en kunstenaarsfilms. Rosa Spaliviero steunt innovatieve cinema en jonge filmmakers in hun meest gedurfde filmprojecten met een sterke sociale of politieke dimensie. Ze kiest ervoor om films te produceren die een openheid naar de wereld tonen met een uniek esthetisch apparaat.
Supported by Kunstenpunt