Aglaia Konrad
De afgelopen twintig jaar heeft Aglaia Konrad (°1960, Salzburg) systematisch onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de globale metropool, de uitbreiding van stedelijke agglomeraties en de opkomst van de megastad op uiteenlopende locaties als Sao Paulo, Beijing, Chicago, Dakar en Caïro. Haar praktijk, die gebaseerd is op uitgebreid onderzoek ter plaatse en een alsmaar groter wordend beeldarchief, maakt voornamelijk gebruik van fotografie, video, dia projectie en grootschalige fotografische installaties van opgeblazen fotokopieën of zeefdrukken, evenals de publicatie van kunstenaarsboeken in de vorm van fotografische visuele essays.
Konrad is net zo geïnteresseerd in het onderzoeken van de sociale, economische, historische en politieke parameters die ten grondslag liggen aan architectuur en stedenbouw, als in het exploreren van de fysieke aanwezigheid van architectuur en gebouwtypes, in het bijzonder die van de modernistische genealogie. Tegelijkertijd heeft ze ook de infrastructuur en uitgestrekte stedelijke netwerken onderzocht waar steden afhankelijk van zijn – van snelwegen en knooppunten tot luchthavens, tunnels en bruggen – waarbij ze onze aandacht vestigde op het complexe systeem van tekens en codes dat hierin besloten ligt. Door de focus te leggen op het fysieke weefsel van de stedelijke gebouwde omgeving en de hyperstad, vangt en transcribeert ze met haar op lenzen gebaseerde praktijk nauwgezet de virale kwaliteit en het vervreemdende gevoel van het spectaculaire, terwijl ze altijd een objectieve afstand bewaart.