Wendelien van Oldenborgh
Wendelien van Oldenborgh is een kunstenaar gevestigd in Rotterdam. Haar praktijk verkent sociale relaties door middel van onderzoek naar gebaren in de publieke sfeer. Ze volgde haar kunstopleiding aan het Goldmiths’ College in Londen in de jaren tachtig en woont sinds 2004 weer in Nederland. Van Oldenborgh ontwikkelt werken waarbij het filmische format wordt gebruikt als methodologie voor productie en als basistaal voor verschillende presentatievormen. Ze gebruikt vaak het format van een publieke filmopname, waarbij ze samenwerkt met deelnemers in verschillende scenario’s, om een script te coproduceren en het werk te oriënteren op het uiteindelijke resultaat. Met deze werken, die kijken naar de structuren die ons vormen en belemmeren, nam ze deel aan verschillende grote biënnales en aan kleinere bijzondere vertoningen.
Recente voorstellingen waren onder meer: Après la reprise, la prise in Art Turning Left, Tate Liverpool (2013); Cinema Bete & Deise in ‘Dear Art’ van What How and for Whom, Calvert 22, Londen (2013); La Javanaise (2012) in Berlinale Forum Expanded 2013, in Holandaise, RAW Material, Dakar (SN) en in de Biënnale van Cuenca (EC) 2014; Supposing I love you. And you also love me (2011) in ‘Speech Matters’, Deens Paviljoen, Biënnale van Venetië 2011 en in Untimely Stories, Muzeum Sztuki in Lodz (PL) 2012.
Van Oldenborgh nam deel aan de Biënnale van Venetië 2011, de 4e Biënnale van Moskou 2011, de 29e Biënnale van Sao Paulo 2010 en de 11e Biënnale van Istanbul 2009.
Ze ontving de Hendrik Chabot Prijs van het Prins Bernard Cultuur Fonds in 2011 en de Heinekenprijs voor de Kunst 2014 van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).