Sammy Baloji
Sammy Baloji (°1978, Lubumbashi, DR Congo) is beeldend kunstenaar en fotograaf. Sinds 2005 exploreert hij het geheugen en de geschiedenis van de Democratische Republiek Congo. Hj voert doorlopend onderzoek naar het culturele, architecturale en industriële erfgoed van de Katanga-regio en bevraagt daarbij de gevolgen van de Belgische kolonisatie. Zijn werk belicht hoe identiteiten worden gevormd, getransformeerd, geperverteerd en opnieuw uitgevonden. In 2008 was hij medeoprichter van Picha, de organisatie die het initiatief nam voor de Biënnale van Lubumbashi. Sammy Baloji startte in september 2019 zijn artistiek doctoraatsproject “Contemporary Kasala and Lukasa: towards a Reconfiguration of Identity and Geopolitics” aan Sint Lucas Antwerpen. Zijn recente solotentoonstellingen omvatten: K©ongo, Fragments of Interlaced Dialogues (2022); Sammy Baloji, Other Tales (2020); Congo, Fragments d’une histoire (2019); A Blueprint for Toads and Snakes (2018); Urban Now: City Life in Congo (2016); The Power Plant (2016-2017). Hij heeft deelgenomen aan de Biënnale van Sydney (2020) en de Architectuurbiënnale van Venetië (2023).