Dreams & Borders
Een drieluik aan kortfilms waarbij Fairuz Ghammam ons doorheen de avond gidst van Syrië naar Tunesië om te arriveren aan de trappen van een universiteit in Texas.
1. Step by Step
(1978, Ossama Mohammed, Syrië, zwart-wit, Arabisch gesproken, Engels ondertiteld, 23’)
Tien jaar voordat filmmaker Ossama Mohammed internationale erkenning kreeg met Stars in Broad Daylight (1988), legde hij de erbarmelijke staat van Syrië vast in deze korte documentaire. De film begint hoopvol, met verschillende dorpskinderen die praten over hun droomjobs. Maar het wordt al snel duidelijk dat deze onschuldige openhartigheid van korte duur zal zijn. Door de experimentele, gefragmenteerde stijl van de film, die doet denken aan de Franse Nouvelle Vague, borrelt de harde werkelijkheid steeds dichter naar de oppervlakte.
2. Bamssi
(2024, Mourad Ben Amor, Tunesië-België, Arabisch gesproken, Engels ondertiteld, 26’)
De weg, het huis, de sleutel, de dieren, Bamssi. Beelden met de urgentie van een instastory gaan in dialoog met de familie in het buitenland: Mourad en Fairuz, Tunesië en de wereld. Je moet naar het dak om iets te zien van de omgeving: de spoorweg achter het huis. Weg van huis, weg van thuis. Straathonden en -katten vóór het huis. Zonder huis, zonder thuis. Het geluid van de trein draagt een storend verlangen. Het beeld van de zee opent een gevaarlijk verlangen. Blijven. Dromen. Traag en snel gaat de tijd waarin de mogelijkheid van nieuw leven de routine doorbreekt.
3. The Trip
(2019, Eileen Myles, VS, kleur, Engels gesproken, geen ondertitels, 21’)
“Are we a tumbleweed?” The Trip is een korte roadmovie door het majestueuze, ruige landschap dat de Texaanse steden Marfa en Alpine van elkaar scheidt. Dichter Eileen Myles zit aan het stuur en gidst hun bijzondere passagiers. Geïnspireerd door Jack Kerouac’s gesproken score van Robert Frank’s klassieker Pull My Daisy (1958), praat Myles met hun poppen Oscar, Bedilia, Montgomery, Casper en Crocky. Na een diepe slaap van 60 jaar ontwaken ze uit hun oude picknickmand. Ze uiten hun dromen en levensvragen voor de toekomst.
Gevolgd door een Q&A met Mourad Ben Amor vanuit Tunesië.
Supported by Film-Plateau