Lambert Crickxstraat 30
1070 Brussels, Belgium
info@augusteorts.be
distribution@augusteorts.be

en nl

Echoes of Dissent

Vol 5: X-Ray Hex Tet

Wat zou het kunnen betekenen om politiek te bedrijven door muziek uit te voeren? Hoe zou muzikale improvisatie – als een proces van collectief zoeken naar geluiden en naar de reacties die daaraan verbonden zijn, in plaats van ze te bedenken, voor te bereiden en te produceren – ons besef van de wereld kunnen herconfigureren? Hoe kunnen we muziek ervaren en begrijpen, niet simpelweg als datgene wat zich aandient in de context van geluidsfenomenen, georganiseerd in tijd en verruild voor geld binnen het postindustriële kapitalisme, maar ook als een esthetisch-poëtisch-politieke vorm van onderzoek, een manier van waarnemen, een manier van leren en delen – binnen en buiten de vibraties van geluid of de tekens van taal?

Deze en andere vragen zullen gedurende twee dagen worden onderzocht door middel van de praktijk van X- Ray Hex Tet – een voortdurende samenwerking tussen:

Billy Steiger – celeste en viool
Crystabel Riley – drums
Edward George – woorden en muziek
Pat Thomas – piano en elektronica
Paul Abbott – drums en synthetische geluiden
Seymour Wright – altsaxofoon (actueel en potentieel)

Zes muzikanten met verschillende achtergronden die werken in de marge van wat (voor velen) aanvaardbaar is in termen van muziek, genre, techniek, interpretatie, geschiedenis en traditie.

In the context of the research project Echoes of Dissent (KASK & Conservatory / School of Arts Gent)
In collaboration with Courtisane, Auguste Orts and In Vitro
With the support of VGC (Vlaamse Gemeenschapscommissie) and Q-O2
For the occassion, a Reader has been compiled which will be available at the venue