Echoes of Dissent
Sound of Politics, Politics of Sound: gesprekken en sonische verstrengeling.
Dit tweedaagse programma nodigt uit na te denken over geluid als een plaats van meningsverschil en verzet. Wat is het potentieel van geluid voor de maakbaarheid van de wereld, om de dominante orde te betwisten en om mogelijke verandering te articuleren? Hoe kan de inherent vluchtige en subjectieve aard van luisteren worden omgezet in gedeelde ervaringen en collectieve actie? Gedurende twee dagen beelden we ons tijdens gesprekken en luistersessies de mogelijkheden en implicaties in van horen en luisteren.
De Listening Sessions, gemodelleerd naar de praktijk van Le Mardi Gras Listening Collective, nemen Stephen Henderson’s boek uit 1972, Understanding the New Black Poetry: Black Speech and Black Music as Poetic References, als basis voor jam-achtige gesprekken rond “de vorm van onbekende dingen”. We verbeelden en bespreken de politieke lading van horen en luisteren.
Doorheen het programma neemt geluid verschillende vormen aan, van belichaamde geluiden (Hannah Catherine Jones) tot sonische autobiografieën (Ain Bailey). We onderzoeken hoe het geheime leven van sonische vormen circuleert binnen khuaya-ringen (Simnikiwe Buhlungu) en hoe het weerklinkt in Trevor Mathisons werk bij het Black Audio Film Collective (Kodwo Eshun).
Luistersessies, performance, workshop, dj-sets en een filminstallatie met Le Mardi Gras Listening Collective (Dhanveer Brar Singh, Louis Moreno, Paul Rekret, Edward George), Ain Bailey, Hannah Catherine Jones, Anjalika Sagar en Kodwo Eshun (The Otolith Group), Bhavisha Panchia, Rokia Bamba en Simnikiwe Buhlungu.
A collaboration between Courtisane, Argos, Auguste Orts and Beursschouwburg
With the support of Vlaamse Gemeenschapscommissie
In the context of the research project Echoes of Dissent (Stoffel Debuysere, KASK & Conservatory/School of Arts)