
Project Palace, a centenary
We schrijven 4 april 1922, stadhuis Brussel. Op die dag komt het Paleis voor Schone Kunsten officieel uit de startblokken. De juridische basis voor de bouw en de bijbehorende ambitie van het kunstenhuis zijn een feit. De statuten die dit historische moment vastleggen, vormen het vertrekpunt van het eeuwfeest waarbij de tentoonstelling Project Paleis en een feestelijk programma in april 2022 de aftrap geven.
Bozar nodigde, samen met curator Wouter Davidts, een tiental kunstenaars uit om deel te nemen aan dit feest door aan de hand van nieuw werk te reflecteren over wat een kunstenhuis als Bozar vandaag én morgen kan zijn.
Aangezien de kunstenaars van Auguste Orts geen kunstenaarscollectief zijn, maar wel een curatorieel collectief (Contour Biënnale, Mechelen, 2023), besloten ze dezelfde rol op zich te nemen voor Project Palace. Een gedeelde herinnering aan de presentatie van de video-installatie D’Est (1993) van Chantal Akerman – getoond in het Paleis voor Schone Kunsten in 1995 – vormde de drijfveer voor dit project. Uit bewondering besloten ze In the Mirror (2007) te vertonen. De videoprojectie, een fragment uit Akermans film L’enfant aimé ou Je joue à être une femme mariée (1971), toont een halfnaakte vrouw van op de rug terwijl ze haar lichaam in de spiegel inspecteert.
Daarnaast werden twee kunstenaars uitgenodigd om een dialoog aan te gaan met Akermans werk. Door middel van correspondentie reflecteren Sandra Heremans en Maxime Jean-Baptiste over intimiteit en veiligheid vandaag. Sandra Heremans maakte een korte film met Maxime Jean-Baptiste als performer.
Image: Horta Hall, Centre for Fine Arts, Brussels. Opening Exhibition, 4 May 1928 © Bozar Archives